خانه / آینده پژوهی / اخلاق، امنیت و مسائل زیست محیطی دغدغه های بزرگترین مجمع جهانی علم و فناوری دنیا STS

اخلاق، امنیت و مسائل زیست محیطی دغدغه های بزرگترین مجمع جهانی علم و فناوری دنیا STS

 

علیرغم اینکه پیشرفت انفجاری علم و فن‎آوری تا قرن ۲۰ ، رفاه نسبی برای مردم جهان به ارمغان آورد و کیفیت زندگی را برای بسیاری از انسان‎ها غنی‎تر ساخت اما نباید فراموش کرد که پیش از توسعه علم و فن‎آوری باید به جنبه‎های اخلاقی، ایمنی و مسائل زیست محیطی توجه کرد. کم توجهی به این سه جنبه بدون شک خلل جدی در فرایند توسعه پایدار ایجاد خواهد نمود.

 

 

اجلاس سالانه علم و فناوری ژاپن بزرگترین مجمع جهانی عرصه علم و فناوری دنیا است که از بُعد اهمیت به عنوان اجلاس “داووس” علم و فناوری محسوب می‎شود. این اجلاس در نخستین یکشنبه ماه اکتبر هر سال در محل کنفرانس بین‌المللی کیوتو، با حضور جمع کثیری از دست اندرکاران و تصمیم‎گیرندگان عرصه علم و فناوری دنیا، به مدت سه روز برگزار می‎گردد. اجلاس قبلی نیز با حضور حدود ۱۰۰۰ نفر از سران علم و فناوری، سیاست، تجارت و رسانه از ۱۰۰ نهاد بین‎المللی و ۴۱ کشور دنیا به منظور هم‎اندیشی در موضوع سایه روشنهای علم و فناوری برگزار شد. از جمله اهداف برگزاری اجلاس بین‎المللی STS می‎توان به پیوند یافته‌های علم و فناوری با نیازهای روز جامعه با تأکید بر محافظت از زمین، ایجاد صلح و آرامش در جوامع انسانی اشاره نمود.

ریاست این اجلاس برعهده پروفسور کوجی اومی است که علاوه بر سابقه وزارت در وزارتخانه‌های خارجه و علوم ژاپن، ریاست پارلمان دوستی ایران و ژاپن را نیز برعهده داشته و از این رو، علاقه بسیار زیادی به بسط و توسعه همکاری‎های علم و فناوری با جمهوری اسلامی ایران دارد.

 

علیرغم اینکه پیشرفت انفجاری علم و فن‎آوری تا قرن ۲۰ ، رفاه نسبی برای مردم جهان به ارمغان آورد و کیفیت زندگی را برای بسیاری از انسان‎ها غنی‎تر ساخت اما نباید فراموش کرد که پیش از توسعه علم و فن‎آوری باید به جنبه‎های اخلاقی، ایمنی و مسائل زیست محیطی توجه کرد. کم توجهی به این سه جنبه بدون شک خلل جدی در فرایند توسعه پایدار ایجاد خواهد نمود. از جمله مواردی که در فرآیند توسعه پایدار جهانی باید به آنها توجه داشت؛ گرم شدن کره زمین؛ جلوگیری از گسترش تروریسم، کنترل بیماری‎های عفونی، ارزیابی مزایای بالقوه سلامت و عوامل اخلاقی مربوط به فناوری های شبیه‎سازی و مواردی از این قبیل است. امروز بیش از همیشه برای تحقق این چالش‌ها به تلاش‎های هماهنگ بین‎المللی نیاز است.  بدون شک حل چنین معضلاتی خارج از کنترل یک کشور می باشد. به طور حتم حل این مسائل خارج از کنترل جامعه علمی است، چرا که راه حل بسیاری از مشکلات از طریق تغییر در سیستم‎های اجتماعی، همکاری‎های بین‎المللی، شبکه‎های جهانی، و ایجاد قوانین مشترک به دست خواهد آمد. بنابراین در اجلاس سالانه STS  نه تنها محققان و پژوهشگران بلکه سیاست‎گذاران، رهبران کسب‎وکار و مدیران رسانه‎ها از سراسر جهان برای بحث و تبادل نظر در خصوص  مسائل و چالش‎های بکارگیری علم و فناوری در جامعه حضور پیدا می کنند.

 

هدف دیگر اجلاس علم و فنآوری در جامعه (STS) ارائه مکانیزم جدید برای بحثهای باز و غیررسمی و ایجاد شبکه از متخصصان است که در صورت بروز چالش‌های جدید در کوتاهترین زمان ممکن بتوانند دیدگاه‌های خود را بیان کنند و نسبت به حل مساله در سطح بین المللی ارائه طریق کنند.

از شرکت‎کنندگان در این اجلاس نه به عنوان نمایندگان کشورها و یا سازمان های تابعه، بلکه به عنوان صاحب‎نظران این حوزه برای ارائه آزادانه نقطه نظرات و دیدگاه‎های خود دعوت می‎شود

و فرصتی است برای تبادل نظر واقعی بین متخصصان وصاحب نظران. شرکت‎کنندگان همچنین متعهد می شوند نسبت به استقرار ارزش های مشترک و تعهد برای آینده جهان، فعالیت های برون مرزی انجام دهند.

 

http://www.stsforum.org/ /

درباره karimi@entreprewin

دیدگاهتان را ثبت کنید

bigtheme
x

شاید بپسندید

نوآوری مبتنی بر بوم نانگاشته خیال

    کپی سازی از یک اثر موجود ، همیشه بمراتب آسانتر از خلق چیزی ...