خانه / فرصت / NBIC خالق بازارهای مالی آینده

NBIC خالق بازارهای مالی آینده

مجمع جهانی اقتصاد چند حوزه همگرا را به عنوان فناوری‌های متحول کننده بازارهای مالی در جهان معرفی کرد. بیومتریک، محاسبات ابری، محاسبات شناختی، فناوری بلاکچین، ماشین‌هایی با قابلیت یادگیری، محاسبات کوانتومی و روباتیک از جمله این حوزه‌ها هستند.

مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرده حوزه‌های محاسبات ابری، محاسبات شناختی، فناوری بلاکچین (blockchain technology)، ماشین‌هایی با قابلیت یادگیری، محاسبات کوانتومی و روباتیک خدمات مالی را طی چند دهه آینده متحول خواهد کرد.
این مجمع اخیرا گزارشی با عنوان « Future of Financial Infrastructure» منتشر کرده که در آن این موضوع تشریح شده است.
این فناوری‌ها می‌توانند با پتانسیل‌هایی که دارند در ادامه نوآوری‌های پیشین نظیر کامپیوترهای شخصی، اینترنت و تلفن‌های هوشمند قرار گیرند. در تصویر زیر که توسط این مجمع منتشر شده وضعیت نوآوری‌های مالی که توسط فناوری‌های مختلف طی ۵۰ سال گذشته ایجاد کرده به تصویر کشیده می‌شود. در این اینفوگراف، فناوری‌های نوآورانه نسل جدید را می‌توان مشاهده کرد:
filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636
در این گزارش روی فناوری بلاکچین تاکید زیادی شده است اما در این که دیگر فناوری‌های چگونه می‌توانند روی حوزه مالی تاثیرگذار باشند توضیحی در این گزارش داده نشده است.
البته مثال‌های زیادی وجود دارد که در حال حاضر این فناوری‌ها در زندگی واقعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال ماشین‌هایی با قابلیت یادگیری به عنوان دستگاه‌های مشاور مالی در حال توسعه هستند. برخی بانک‌ها از فناوری شرکت‌های بیومتریک نظیر BehavioSec برای تشخیص هویت مشتریان استفاده می‌کنند.
فناوری بلاکچین برای توسعه بیتکوین ارائه شده است که مجمع اقتصاد جهانی معتقد است که می‌تواند تبدیل به قلب تپنده خدمات مالی طی چند سال آینده شود. این گزارش از دیگر کاربردهای این فناوری را استفاده در بخش بیمه، مدیریت سرمایه‌گذاری و داد و ستدهای مالی می‌داند.

درباره karimi@entreprewin

دیدگاهتان را ثبت کنید

bigtheme
x

شاید بپسندید

نوآوری مبتنی بر بوم نانگاشته خیال

    کپی سازی از یک اثر موجود ، همیشه بمراتب آسانتر از خلق چیزی ...